Tréning

Oktatás kezdő kapitányoknak, jogosítvánnyal rendelkező, vagy még nem rendelkező kezdőknek, valamint minden érdeklődőnek. Fiataloknak és idősebbeknek is egyaránt. Gyakorlati oktatás.



A gondolat akkor született meg a fejemben, hogy lehetőséget adok olyan embereknek is megismerkedni illetve rutint szerezni a Balatoni vitorlázásban, amikor már sokadik barátom, vagy ismeretlen, akiből később vált barát vagy ismerős kért meg arra, hogy vigyem ki Őt és családját vitorlázni, és menet közben megjött az étvágy, tanítsam is meg az alapokat, hogy akár Ő is tudjon egy kisebb vitorlást kölcsönözni, vagy kacérkodik a vitorlás vezetői jogsival, de hát neki nincs semmi tapasztalata még stb. De van olyan barátom is aki miután megszerezte a hajó vezetői képesítését (persze a tanfolyam alatt csak max egy-két órát töltöttek vitorláson és hát az tudjuk hogy az nagyon kevés. Bár elméletben tudja hogy a hajóvonták éjszakai találkozásánál szállít-e valaki veszélyes robbanó anyagot, de kikötni még nem kötött ki egy hajót sem, de még egy motort sem húzott be egy egyszerű vitorla felhúzásról nem is beszélve. Hát nem mer egyedül kimenni, az hogy a családját is ki merje vinni arról meg nem is álmodik.



Hogyan induljunk el?


Telefon, email vagy személyes beszélgetés, hogy mi az igény, tapasztalat, kivel, kikkel jönne? Milyen vágyak vannak, mia az amit kipróbálna, megismerne, megtanulna (hosszabb folyamat)? Mennyi időt szánna rá, mikor, hol? Igényel-e előtte felkészülésként valamilyen ismeret anyagot stb?


Élmény maradjon a vitorlázás


Olyan körítésbe kell foglalni, ami sok pozitív élményt, de negatív élményt is kell hogy tartalmazzon, mert abból tanulunk többet. Pl. mit tegyünk ha lerobban a motor? Ha nincs, vagy túl nagy a szél. Havária, azaz váratlan baj történik.
Kitől kérhetünk segítséget?

A balesetek nagy hányada abból következik be, hogy nem készülünk fel a váratlanra a haváriára. És az nem igaz hogy a váratlanra nem lehet felkészülni, mivel van egy csokor, ami jellegzetesen előfordul, ha ezekről beszélünk, vagy a gyakorlatunkban már találkoztunk hasonlóval gyorsabban lehet megoldani, és nem még nagyobb bajt csinálni.

Nincs tökéletes hajóskapitány, még Fa Nándi is hibázhat. Csak a hozzá hasonló nagy rutinnal rendelkező kapitányok a tapasztalataik alapján minimálisra csökkentik a hibát, ha pedig bekövetkezik, a másodperc tört része alatt megoldják, vagy hoznak egy olyan döntést amire egy átlag hajós csak egy óra mulava jön rá, hogy azt kellett volna csinálni és akkor nem lett volna még nagyobb baj.

A hajózás kicsit hasonlít a repülőzéshez, ott sem lehet ha baj van csak megállni is kiszállni a játékból, végig kell csinálni. De a vitorlázás egy csodás élmény a szabadság, a napfény, a Balaton illata, a csodás tájak, hegyek és állandóan változó színek, semm nincs ami összevethető vele. A csendes siklás a tavon közben napozva, beszélgetve, borozgatva, máskor száguldás a viharos szélben feszülő vitorlákkal, vagy a fürdőzés akár a víz közepén a nap 24 órájában bármikor, pecázás a haverokkal süllőre, harcsára, pontyra. Leírhatatlanul csodálatos pillanatok.

Ez az, amiért csináljuk. De hogy rendben legyen minden, vannak aranyszabályok:

• Fejben kell rendezni néhány fontos dolgot.
• Tudom-e, hogy mi a kapitány dolga, felelősége, és az utasok is tisztában vannak-e vele?
• Ismerem-e a hajót eléggé az adott feladat végrehajtásához?
• Van-e vészforgatókönyvem egy esetleges Havária esetére?



Hajózási ismeretek


Az Engedély (jogosítvány) nélkül vezethető hajók, vitorlások kezelése, hajózási ismeretek ugyan olyan fontosak, mint a nagyobb hajókon. Egy kis jolléval is kerülhetünk kellemetlen helyzetbe és a Titanic is el tud süllyedni :)


A Balaton ismerete és szeretete


Csak akkor marad meg a szeretet ha ismerjük és kellően féljük is. A természet erőivel szembeszállni egy vitorláson igazi kihívás. Célszerű apránként eljutni arra a szintre, ahol már megfelelően tudjuk kezeni a szélsőséges viszonyokat, a havariákat.

Kiknek ajánljuk?


Olyanokat várunk akiknek az elinduláshoz élmény és tapasztalatszerzéshez kell segítség. Nincs semmilyen korlát, várunk fiatalokat és öregeket akár 100 éves korig Cool, fiúkat és lányokat, családokat mindenkit aki megismerkedne a vitorlázással.

Van olyan aki már rég kacérkodik a gondolattal, hogy vitorlás jogsit szerezzen, de nem tudja képes lesz-e rá.

Van olyan akinekmár van jogsija, sőt akár meg is vette a vitorlását, de nem meri használni, mert nincs még meg a kellő tapasztalata, esetleg van már néhány rossz élménye. Talán már meg is bánta ahogy hajót vett. Nem mindenkinek van hajós baráti társasága, hogy átsegítse a kezdeti nehézségen.

Az igazi plussz amit nyújtani tudunk, a tapasztalatszerzés lehetősége a tanulás és gyakorlat szerzés biztonságos körülmények között. Nem csupán egy utas a vitorlás-kránduláson és nem is egy rutintalan kezdő bérlő aki bizony azt sem tudja ilyankor, hogy milyen hajót kap, hogyan kell a motort, kötélzetet, vitorlát kezelni.


Egy órás „ismerkedési vitorlázás”

Ez arra elegendő hogy kihajózzunk, megismerjük egymást, felmérjük a képességeket és tudást, megbeszéljük, mit lenne érdemes a későbbiekben tenni, majd visszahajózunk és kikötünk.

Az árakról és részletektől kérem a megadott elérhetőségeken e-mailben vagy telefonon érdeklődni!
Kapcsolat »

Fél napos képzés délelőtt vagy délután (3 óra)

Ez már ad elegendő időt általános ismeretek megszerzésére, részfeladatok megtanulására és gyakorlására, kisebb túrára. fürdésre.

Az árakról és részletektől kérem a megadott elérhetőségeken e-mailben vagy telefonon érdeklődni!
Kapcsolat »

Egész napos gyakorlat (10-12 óra)

Akkor időszerű, ha a kapitány némi rutinnal rendelkezik, és már van mit kipróbálni élesben. Önálló kihajózást, vitorlázást, navigálást, idegen kikötőbe behajózást és kikötést gyakorlunk. Olyan módon, hogy az oktató csak szükség esetén segít a feladatok végrehajtásában. Közben részfeladatokat és nem várható kellemetlen szituációkat, haváriákat oldunk meg. Vitorla beállítások, a megfelelő irányhoz, ezek autómatizálása (krajcolás, raumolás oldal és hátszelezés előnyei hátrányai). Hajó rögzítése a nyílt vizen, Horgony vetés, vitorlák le és felvonása, cseréje fény és árboc jelzések. Fürdés hajóról (fontos szabályok betartása, álló hajóról fürdéskor a hajó rögzítése, ki marad a hajón?

Az árakról és részletektől kérem a megadott elérhetőségeken e-mailben vagy telefonon érdeklődni!
Kapcsolat »

3 napos túravitorlázás 2 hajón töltött éjszakával (kikötőben)

Ez már igazi túra élmény. Na ide eljutni a cél: Az újdonsült Kapitány egyedül viszi ki a hajót.és hozhat magával 2-3 főt ha szeretne, célja a tanultak élesben való kipróbálása, itt már nem az új ismeretek megszerzése a fő cél, hanem a vitorlázás élvezete. A három nap amúgy is ad elég időt és lehetőséget arra, hogy a felmerülő kérdéseket megoldjuk menet közben stressz nélkül.

Az árakról és részletektől kérem a megadott elérhetőségeken e-mailben vagy telefonon érdeklődni!
Kapcsolat »

Alapvetően személyre szabott egy fős árak vannak, de természetesen lehet párban jönni, vagy családot is elhozni, ha már az alapokon túl vagyunk, amikor már a „tanuló kapitány” viszi ki a családját, az oktató akkor már csak „segítőként van jelen” a hajón. Igény esetén lehet több fős csoportot is szervezni, egyedi díjazással.

Akciós Tréning csomag, amely tartalmaz 4 alkalmat az alábbiak szerint:
1 db egy órás „ismerkedési vitorlázás” + 3 db fél napos (3 órás) képzés.

Személyes tapasztalat, hogy mivel itt csak egy maximum két kapitány szerez ismereteket ez az idő nagyon intenzív. Ennyi gyakorlattal egy vitorlázás után érdeklődő átlagos képességű, abszolút kezdő ember megtanul önállóan vitorlázni.

Nem jogosítványt, hanem biztos gyakorlati tudást adunk. Itt a „képesítést” Mindenki Önmagának adja, hiszen saját magának bizonyítja be, hogy képes-e elvezetni egy vitorlást, és kész-e a kapitányi feladatok ellátására.

Vitorlás szakkifejezések


A vitorlázással ismerkedők sok idegen szóval, szakkifejezéssel találkozhatnak. Akik vízre szállnak, egy meglehetősen furcsa keveréknyelvvel találkoznak. Egyes szakszavak azonosak az eredeti német, angol vagy francia szóval, másoknak kissé módosult a kiejtése, és akad jó néhány, mely teljesen átalakult, beilleszkedett a magyar nyelvi környezetbe. A szótár segítséget nyújt azoknak a leendő sporttársaknak, akik most ismerkednek a vitorlázással és rendszerezni szeretnék a vitorláshajón hallott soknemzetiségű “világnyelvet”.

Achter, Achertstág
Az árboc csúcsa és a hajó tatja között feszülő merevítőkötél, mely az árbocot előredőlés ellen tartja. Fontos szerepet játszhat az árbocgörbület alakításában is.

Alba
A baumok (nagyvitorla,spinakker) lehúzására szolgáló kötéláttétel.

Abdrift
A hajó oldalra való sodródása, csúszása.

Abwind
Zavart szél.

Aerodinamika
Légáramlástan.

Algagátló festék
Különleges, a hajó vízvonal alatti részeire való festék, mely megakadályozza a vízi növények és állatok hajótestre tapadását.

Állókötélzet
Az árbocot a helyén tartó és merevítő kötelek rendszere.

Alsó él
A vitorla alsó, a fedélzettel nagyjából párhuzamos éle.

Alsó szem
A vitorla alsó sarkára szerelt szem, ringli a sarok rögzítésére.

Árboc
A vitorlázat “tartóoszlopa”.

Árboccsúcs
Az árboc felső vége.

Árboctalp
Az árboc alsó, a fedélzeten vagy gerincen rögzített része.

Autopilot
Elektronikusan vezérelt, tájolóval és GPS-el (Global Position System) összekötött automata kormány.

Bandázsolás, Babázás, Fuxolás
Kötélvég összefonása.

Backboord (ejtsd: bekbord)
A hajó menetirány szerinti bal oldala.

Balcsapás
Egy vitorlás balcsapáson halad, amikor a szelet bal oldala felől kapja. Ilyenkor a nagyvitorlája jobb oldalon van.

Barográf
A légnyomás értékeit, változásait folyamatosan feljegyző barométer.

Baum
Nagyjából vízszintesen üzemelő rúd, profil, mely az adott vitorla alsó élének kifeszítésére és a vitorla szélhez való megfelelő szögbe állítására szolgál.

Beaufort-skála
A látható jelek alapján a szélerő megítélését segítő táblázat. Fokozatai 0-12.

Beépített motor
A hajótesten belülre fixen épített motor.

Beggelés
Az elővitorla áthúzása a szél felöli oldalra.

Beksztég
Az árbocot oldalra és hátrafelé tartó merevítőkötél. Feszessége állítható, általában a szél felöli oldalon feszes, szél alatt lazára engedjük, hogy a vitorlázatot ne akadályozza.

Bika
A kötél megfogatására, rögzítésére szolgáló szerkezet.

Bilge
Hajófenék.

Bilgepumpa
Fenékvíz-szivattyú.

Bócmanszék
Merev ülőkével szerelt eszköz, mellyel a legénység egy tagját az árbocon történő szereléshez a vitorla felhúzó kötelével a magasba emelhetik.

Bríz
Könnyű szél.

Cockpit
Munkatér, a hajó fedélzetének biztonságos, mélyített része, ahol a legénység a hajó­kezelés feladatainak többségét végzi.

Cirkálás
Szél ellen történő vitorlázás.

Clemm
Kötélrögzítő.

Csiga
Kötelek vezetésére, irányuk változtatására, kötéláttételek létrehozására szolgáló eszköz.

Csomó
A hajó­sebesség mértékegysége. 1 csomó óránként egy tengeri mérföld megtételét jelenti.

Csörlő
Kötelek húzását segítő, a tengelye körül forgó dob alakú szerkezet.

Cunningham-szem
A vitorla első élén a baum közelébe, de az alsó szem fölé helyezett vitorla­állítási pont, ringli vagy kis csiga.

Deck (ejtsd: dekk)
A hajó fedélzete.

Denevér
A nagyvitorlán az árboccsúcs és a baumvég közötti egyenes mögé eső rész. Alaktartását a latnik segítik.

Dingi, Jolle
Csónak vagy svertes, uszonyos hajó.

Dirk
Baum végére kötött, baumtartó kötél.

Drengolás
Benyomulás. Versenyen például a vetélytárs és a bója közé.

Dörzsléc
A hajó oldalát védő szegély.

Dűznihatás
Réshatás, a levegő felgyorsulása az orrvitorla és a nagyvitorla között.

Ejtés
Elkanyarodni a széltől=ejteni a hajót.

Első él
A vitorlának a hajó eleje felé eső éle.

Élesedés, luvolás
Szél felé kanyarodás.

Fall, felhúzó
A vitorla felhúzására szolgáló kötél.

Fallstopper
Felhúzók és állítókötelek kezelésében használatos karos, mozgópofás kötélfogó, mely a hagyományos kötélfogóknál, klemmeknél lényegesen nagyobb terhelést is elbírhat.

Flatterolás
Vitorla lobogtatása.

Flaute
Szélcsend.

Fockshot
Az orrvitorla behúzókötele.

Fordulás
A hajó irányváltoztatása szél felé, melynek során a haladási iránya túlhalad a szél tengelyén és a vitorlás csapást vált.

Forstág
A hajó orra és az árbóc valamely magasabb pontja között feszülő merevítő kötél, mely az árbocot a hátradőlés ellen tartja.

Frakcionális rudazat
Olyan felépítésű rudazat, amelyen az elővitorlákat és a forstágot nem az árboc tetején, hanem lejjebb, például az árboc 7/8-ánál kötik be.

Futókötélzet
A vitorlák felhúzására és állítására szolgáló kötelek rendszere.

Fux
Az orrkabin neve.

Gennaker, Bliszter
Aszimmetrikus spinnaker. Átmenet a génua és a spinnaker között.

Génua
Az árboc vonala mögé nyúló elővitorla.

Gleitolás
Siklás. A vitorláshajó az orrhullámra felülve siklik.

Gross (ejtsd:grósz)
Nagyvitorla.

Grószshot
A nagyvitorla behúzására szolgáló kötél.

Hajózóút
Korlátozott vizeken a hajó­k közlekedésére kijelölt csatorna.

Halfej
A nagyvitorla felső sarkára szerelt háromszögletű erősítőveret.

Halzolás, perdülés
A hajó irányváltoztatása elfele a széltől, melynek során a hajó iránya – farával a szél felé mutatva – túlhalad a széltengelyen és a vitorlás csapást vált.

Havária
Vízi baleset.

Hátsó él
A vitorla hátsó, tatthoz közelebb eső része.

Hátszél
A hajó tükre, fara felől fújó szélirány.

Iránylat
Navigációs alapfogalom. Egy tárgy iránya a hajó­ról nézve, vagy két tárgy egymáshoz viszonyított irányszöge.

Izobárok
Az időjárási térképeken az azonos légnyomású pontokat összekötő vonalak.

Jolle
Uszonyos, tőkesúly nélküli vitorlás.

Jobbcsapás
Egy vitorláshajó jobb csapáson halad, amikor a szelet jobb oldala felől kapva baumjával a bal oldalon vitorlázik.

Kabin, Kajüt
A hajó belső élettereinek összefoglaló elnevezése.

Karabíner
Rugós csat.

Kiel
Tőkesúly. Feladata a hajó dőlésének korlátozása és az oldalcsúszás megakadályozása.

Kiülés
A hajó dőlésének ellensúlyozására a legénység a hajó szél felöli oldalán ellentartja a hajót.

Klemm
Rugós mozgópofás kötélfogó, melybe a kötél egy mozdulattal befogatható és hasonlóan könnyen elengedhető.

Kreuzolás, cirkálás
A széllel szemben fordulgatva, cikcakkban történő előrejutás a szél felé eső cél elérése érdekében.

Kuh-forduló (Q)
Szamár- vagy tehénforduló. Erős szélben veszélyes lehet halzolni, ezért inkább a szél felé élesedve, majd fordulva ejtünk le a háromnegyed szeles irányig, miközben a vízen egy Q-t ír le a hajónk.

Laterál felület
A hajó­test vízbe merült részének oldalnézeti vetülete.

Latni
A vitorla hátsó élének vagy az egész vitorla formatartásának segítségét szolgáló, a vitorlára varrott tasakokba való, általában műanyagból készülő lap.

Látszólagos szél
A valóságos szél és a menetszél összetevőiből érzékelt szélirány és –erő.

Leegierigség (ejtsd: légírigség)
A hajó széltől forduló hajlama, amikor nem a szél felé, hanem attól elfordulni törekszik.

Leesés
Irányváltoztatás a széllel ellenkező irányba.

Luvgierigség
A vitorláshajó szélbefutási hajlama. A vitorlás a szél felé kanyarodásra törekszik, melynek fő okozója a megdőlt hajótest vízbe merült formaváltozása.

Luvolás
Irányváltoztatás a szél felé.

Mancsaft
Egy vitorláshajó legénysége vagy a legénység egy tagja.

Marás
A Balaton déli partvonala mentén a partól kb. 500-1000 méterre benyúló homokos feltöltődés.

Nyitás
A vitorla hátsó élének a has előrébb engedésével történő nyitása, kifordítása.

Oldalcsúszás, Abdrift
A kormányzott és a valóságban vitorlázott irány eltérése.

One Design
Egységes tervezési előírásnak megfelelően épített hajó. Célja lehetőleg egyforma, közel azonos sebességű flotta létrehozása az igazságos versenyzés érdekében.

Orrsudár
A hajó orrából előrenyúló vagy kitolható rudazat, mely elővitorlák vagy aszimmetrikus spinnaker­ek használatát és azok hatékonyságát segíti.

Pádli
Egytollú evező.

Pillangózás
Hátszélben való vitorlázás oly módon, hogy a nagyvitorla és az elővitorla egymással ellentétes oldalon feszülnek.

Préselés (krajc)
Vitorlás­sal a szél iránya felé minél kisebb szögben, élesebben történő haladás.

Pöff
Hirtelen szélerősödés, széllökés.

Puffer
Ütközőpárna.

Raum
Háromnegyedszél. Bő szeles vitorlázóirány, a félszél és a hátszél közötti tartományban.

Reffelés
Vitorla­felület csökkentése.

Reacher (hasonló a genuához)
Könnyű anyagból szabott, nagy, háromszögletű vitorla, éles, félszeles menetekre.

Rék
Az árbóc hátradőlésének mértéke.

Schwert
Jolle vagy akár nagyobb uszonyos hajó leengedhető uszonya, oldalsodródás ellen.

Sekli
Csavaros félszem.

Sólya
A hajó vízbejuttatására alkalmas ferde, a vízbe nyúló rámpa.

Spanner
Feszítőszár. Elsősorban a vantnik feszítésére alkalmazzuk.

Spinnaker
Könnyű anyagból készült hátszél­vitorla.

Stagreiter
Speciális, az elővitorla első élét a forsztágra csatlakoztató, könnyen nyitható veret.

Steuerboord
A hajó menetirány szerinti jobb oldala.

Strekkelés
Az állókötélzet, elsősorban a forstág és a vantnik feszítése.

Szálingok
Az árbócra szerelt támasztók, melyek a vantnikat támasztva növelik azok hatékonyságát.

Tat
A hajó fara. A hajótestnek a kormánylap mögé nyúló része.

Top
Az árbóc csúcsa.

Topfény
Horgonyzáskor alkalmazott 360 fokban körbevilágító szokásos fehér fény.

Trapéz
Nagyteljesítményű dingiken gyakori, olyan, az árbócra magasan rögzített drótkötél, amely lehetővé teszi, hogy a legénység kijjebb vigye a súlyát, mintha csak kiülne.

Trepni
Padlódeszka.

Trimmelés
A vitorla állítása a maximális hatékonyság érdekében.

Tükör
A hajó­test vége, az azt lezáró, gyakran függőleges rész.

Vantni
A hajó­test és az árboc között kifeszített merevítő kötél, melynek elsődleges feladata, hogy az árbocot az oldalradőlés ellen tartsa.

Az oktatás gyakorlati jellegű, menet közben ismerkedünk meg és gyakoroljuk be a teendőkkel, az elméletet a gyakorlatba ágyazzuk.


Főbb tematikai elemek amit érdemes a gyakorlatban végig csinálni:

• hajóra lépéstől kezdeve, kihajózási felszereltség ellenőrzése, a hajó részei, kezelésük, okmányok, kötelező felszerelés, a kapitány szerepe, feladata, felelőssége stb

• kihajózás motorral, alapvető motor ismeret és kezelése, vitorlák felhúzása, bontása, fürdés hajóról és szabályai stb

• vitorlázási alapismeret, éles, oldal raumos és hátszélben, fordulás, halzolás (perdülés), vitorla beállítás, reffelés, fok-génua csere, menet közben stb

• kikötés, orral, farral, oldalt, cölöpös, úszó pontomos stéghez, vitorlás csomók ismerete, gyakorlati használata stb

• horgonyzás, haváriák kezelése, vízből mentés, mentőmellényhasználat, viharra felkészülés, idegen kikötőkbe kikötés, éjszakai vitorlázás, fények stb

A végső cél, hogy minél több gyakorlati ismeretet átadjunk, az "ÚJ" kapitánynak, hogy magabiztosan ki merjen menni egyedül, vagy a családjával, akár saját akár bérelt vitorlással.

Ezért ha már az alapokon túl vagyunk, a „tanuló kapitány” viszi ki a családját, az oktató akkor már csak „Segítőként van jelen, ő a mancsaft" a hajón, és vitorlázunk egy fergetegeset, fürdünk, nevetünk és mindenki boldog :)



Beaufort-skála


A Beaufort-skála, teljes nevén Beaufort szélerősség-skála egy fokozatrendszer, melyet 1805-ben Francis Beaufort, a brit flotta ír sorhajókapitánya (később admirális és a Bath-rend parancsnok-lovagja) dolgozott ki a tengeri szél erősségének megfigyelésére és osztályozására.

Ma a hivatásos meteorológusok ritkán használják a Beaufort-skálát, azt ugyanis jórészt felváltották a szélsebesség mérésének objektív módszerei. Ennek ellenére a skála még ma is hasznos – főleg vitorlázók és szörfösök körében –, ha nagy terület felett akarjuk a szél jellegét megbecsülni. Ott is jól lehet használni, ahol nem állnak rendelkezésre szélsebességet mérő műszerek.

A tapasztalati úton kidolgozott Beaufort-skála arra is alkalmas, hogy lemérjük, illetve leírjuk a különböző szélsebességek szárazföldi és tengeri tárgyakra kifejtett hatását.



Vitorlás csomók


A kezdő hajósnak egy misztikus fogalom. Sok varázslatosság nincs benne, de elképesztően hasznosak.

A legfontosabb ok, hogy nem cipőfűző masnit, vagy egyszerű bogot, hurkot használunk a hajózás során, mert azok nem bizonyultak megfelelőnek.

A legfontosabb a hajókötél csomók esetében, hogy könnyen köthető és kioldható, de mégis megbizható kötések legyenek.

A különböző célokra különböző kötések alakultak ki, ezért célszerű néhányat megismerni és megtanulni, az elvük szinte ugyanaz, márpedig, hogy a kötél önmagát szorítja be (mint a farkasfog) de van egy nem terhelt szál ahonnan könnyen oldható mégis.


Lássunk néhányat a teljesség igénye nélkül:



Körívcsomó – bowline (bulin), palstek (gyakran használt, gyors és egyszerű sokszor alkalmazható kötés, akár kikötéshez, karabínerhez, horgonyhoz stb)


Nyolcascsomó (nyolcas kötélvégcsomó, szebb és könnyebben oldható mint az egyszerű bog)


Szorítócsomó farkas csat (pl korláthoz, kikötőszemhez, kötélhez, pl puffer kötélcsomónak)


Szorítónyolcas, ácscsomó, webeleinstek – clove knot


Farkas csat -függőleges oszlophoz pl kikötéskor köthető gyors és egyszerű szorítócsomó


Halászcsomó (kötéltoldáshoz használt egyszerű csomó)


Takácscsomó (pl kötéltoldáshoz) Másnéven Reff csomó -ahogy a neve is elárulja reff kötelek könnyen oldható kötésére szolgál, főleg, ha az egyik szárat hurokban hagyjuk könnyen oldható lesz


Bika nyolcas (bikára köthető egyszerű szorító nyolcas kötés) A leggyakrabban használt kötéstípus, ennek van egy fél-nyolcas változata is.


Dupla nyolcashurok (egyszerű gyorsan köthető hurok pl kikötéshez cölöpre, nem szorul meg, könnyebben oldható, mint az egyszerű hurok)


Cölöphurok -csak duplakötéllel köthető gyors és egyszerű hurok pl oszlophoz kikötéshez használható


Kötél feltekerése tárolása: a köteleket feltekert, lehetőleg száraz állapotban tároljuk. A kötelet csavarodásmentesen feltekerjük, majd felül áthurkoljuk, hogy ne gubancolódjon össze, és felakasztható legyen.



Balatoni kikötők


A vitorlázás iránt érdeklődőknek a túravitorlázóknak elsősorban a vitorláskikötők az érdekesek, de egyéb pl haváriák esetére, illetve tájékozódási pont szempontjából érdekesek, a nagy hajó kikötők de még a horgászok (csónak) kikötők is.

Jelenleg 74 db kikötő, 23 db hajóállomás és 17 db csónakkikötő van a Balatonon, de a jól felszerelt vitorláskikötők száma folyamatosan emelkedik.

Vitorlás kikötők:

Ábrahámhegy kikötője
Aliga - Club Aliga
Almádi Öreghegy Kikötő
Alsóörs - Balatoni Hajózás Zrt. (Hajóállomás-BH)
Alsóörs - TVSK (Túravitolás Sport Klub) kikötő
Alsóörs - Vitorlás SC
Árkádia Hotel Kikötő
Badacsony - Hajóállomás BH Zrt.
Balatonakarattya kikötője
Balatonaliga Horgász Egyesület Kikötő
Balatonalmádi - Almádi Yacht Club
Balatonalmádi - Hajóállomás BH Zrt.
Balatonalmádi Társasüdülő Kikötő
Balatonalmádi Volán Zrt. Kikötő
Balatonberényi Kikötő
Balatonboglár - BH Zrt.
Balatonboglár Hajóállomás
Balatonfenyves Fenyves Yacht Club & Hotel.
Balatonföldvár - Hajóállomás BH Zrt.
Balatonföldvár Vitorláskikötő
Balatonfüred - Balatonfüredi Yacht Club (BYC)
Balatonfüred - Hajógyári Kikötő
Balatonfűzfő - BS Fűzfő Kikötő
Balatonfűzfő - Marina Fűzfő
Balatonfűzfő - Nitrokémia Horgász Egyesület
Balatonfűzfő - Vitorlázó Sportegyesület
Balatongyörök Csónakkikötő
Balatongyörök Hajóállomás
Balatongyörök Horgász Egyesület
Balatonkenese Marina Port
Balatonlelle - Balatoni Hajózási Zrt. Vitorláskikötő
Balatonlelle - BL Yacht Club
Balatonmária Túravitorlás Egyesület
Balatonmáriafürdő Hajóállomás BH Zrt.
Balatonőszöd Kormányüdülő Kikötő
Balatonszemes - BAHART Kikötő
Balatonszemes Hunyady József Vitorláskikötő
Csopaki Hajóállomás Zrt.
EGIS Vizisporttelep Csopakon
Észak Dunántúli Elektromos Vitorlázó Sportklub, Balatonalmádi
Fonyód - Keresztes György Kikötő (Hajóállomás BH Zrt)
Fonyód Bélatelep Önkormányzat Csónakkikötő
Fonyód Lighting ZRt. Csónakkikötő
Fonyód Túravitorlás Sportklub Kikötő
Fonyód Vitorláskikötő Zrt.
Fövenyes Hajóállomás BH ZRt.
Káptalanfüred Káptalan Vizisport Egyesület
Kenese - Balatonfői Yacht Club (BFYC)
Kenese Marina Port
Kereked Vitorlás Klub, Csopak
Keszthely - BAHART Vitorláskikötő
Keszthelyi Vöröskeresztes Vízimentő Egyesület Kikötője
Koloska Marina Balatonfüred
Nereus Hotel Kikötője
Révfülöp Hajóállomás BH Zrt.
Révfülöp Üdülőszálló Kikötő
Siófok - BH Zrt.
Spartacus Vitorlás Egylet
Szigliget - Hajóállomás BH Zrt.
Tihanyi Yacht Club
Videoton Yacht Club, Balatonalmádi
Vonyarc Marina, Vonyarcvashegy

Mit kell tudni annak aki VITORLÁS KISHAJÓ-VEZETŐ jogsit szeretne?


A BELVIZI KEDVTELÉSI CÉLÚ KISGÉPHAJÓ- ÉS VITORLÁS KISHAJÓ-VEZETŐ VIZSGA TEMATIKÁJA ÉS KÉRDÉSEI
(KÖZLEKEDÉSI FŐFELÜGYELET 2003.)


Vizsgatárgyak
Hajózási szabályzat hajóvezetéstan hajózási földrajz, vízrajz, meteorológia hajóelmélet, a hajók szerkezete és építése, hajógéptan Elsősegélynnyújtás, környezet- és tűzvédelmi ismeretek, vízbőlmentés Vitorlázás elmélet gyakorlati vizsga, viziközlekedési alapismeretek, kishajó-vezető (sportcélú) Kishajó-vezetői vizsga (alapfokú)

Követelmény
Hajózási szabályzat SP-szint teszt a Hajózási Szabályzat teszt 26 kérdést tartalmaz, összesen 32 pontot lehet és a megfelelt minősítéshez 24 pontot kell elérni

hajóvezetéstan, hajózási földrajz, vízrajz, meteorológia, hajóelmélet, a hajók szerkezete és építése, hajógéptan, elsősegély-nyújtási, környezet- és tűzvédelmi ismeretek, vízbőlmentés, vitorlázás elmélete

• az ismeretek alkalmazásképes tudása kisgéphajó, illetve vitorlás kishajó gyakorlati vezetése
• víziközlekedési alapismeretek - evezés, stb.
• kötélmunkák, kötések alkalmazása
• hajóval történő elindulás, fordulás (halzolás), megállás, horgonyzással / kikötéssel
• szűk helyre be/kihajózás (pl. kikötő, gázló, öblözet, lekötött hajók)
• megfordulás szűk helyen (pl. kikötő, lekötő)
• váratlan művelet elvégzése, vízbőlmentés



HAJÓZÁSI SZABÁLYZAT – SP- szint


A vizsgatárgy kérdéseit a Közlekedési Főfelügyelet "HAJÓZÁSI SZABÁLYZAT -TESZTKÖNYV)" című kiadványa tartalmazza.

HAJÓVEZETÉSTAN – Sport-szint
Kérdés-csoport TEMATIKA KÉRDÉSKÖRE / KÉRDÉSEK


I. Általános ismeretek

1. Mikor alkalmas egy hajó hajózásra ? (személyi-, tárgyi feltételek)
2. Ismertesse a kishajó indulásra való felkészítését !
3. Ismertesse a hajó vezetőjének felelősségi körét !
4. Ismertesse a hajózási ügyekben eljáró hatóságokat és fontosabb (a kishajóval és vezetőjével kapcsolatos) hatásköreiket !
Navigációs eszközök
5. Ismertesse a mélységmérő és a vízmérőléc használatát !
6. Ismertesse a GPS használatát (alapszolgáltatások) !
7. Ismertesse a belvízi hajózási térképeket (tartalmát, használatát) !
8. Ismertesse a jelző és navigációs felszereléseket, a navigációs fényekre vonatkozó fontosabb szabályokat !
9. Milyen alkalmazási lehetőségekkel élhet URH rádiótelefonnal ? Milyen feltételei vannak a használatnak, hol találja meg ennek szabályait ?
10. Milyen fontosabb szabályokat kell betartania radar használata esetén ? Milyen főbb információkat tartalmaz a radarkép ?
Horgonyzás, kikötés
11. Ismertesse a két és négykapás horgonyok alkalmazását és veszélyeit !
12. Hogyan alkalmazható a horgony szűk helyen forduláskor ?
13. Hogyan állapítja meg a horgonylánc, illetve kötél hosszát vesztegléskor ?
14. Ismertesse a jó horgonyzóhely követelményeit !
15. Ismertesse a horgonyraállás műveletét!
16. Ismertesse a horgony felszedés műveletét!
17. Hogyan keresi meg a leszakadt horgonyt ?
18. Ismertesse a kikötőhasználat általános szabályait!
19. Ismertesse a kikötött úszóműről, hajóról történő elindulás folyamatát !
20. Ismertesse az elindulási műveleteket magányos kishajóval gépi meghajtás esetén partfaltól, rézsüs parttól, horgonyról!
21. Hajózzon ki egy medencés kikötőből folyóvízre ! Ismertesse az előkészítést és a folyamatot (veszélyeket) !
22. Hajózzon ki egy medencés kikötőből hullámzó tóra ! Ismertesse az előkészítést és a folyamatot (veszélyeket) !
23. Hajózzon be egy medencés kikötőbe hullámzó tóról ! Ismertesse az előkészítést és a folyamatot (veszélyeket) !
24. Hajózzon be egy medencés kikötőbe folyóvízről ! Ismertesse az előkészítést és a folyamatot (veszélyeket) !
25. Ismertesse a kikötési műveleteket magányos kishajóval gépi meghajtás esetén parttal párhuzamosan, partra merőlegesen !
26. Ismertesse a kikötés menetét, partfalhoz, rézsüs parthoz, pontonhoz !

II. Kormányzás, kormányképesség, hajóvezetés

Kormányzás
27. Ismertesse a kormányzás elméletét ! (kormányerő keletkezése, a kormányzást befolyásoló tényezők)
28. Ismertesse a passzív kormányberendezések működési elvét, nautikai jellemzőit !
29. Ismertesse az aktív kormányberendezések működési elvét, nautikai jellemzőiket !
30. Ismertesse a kormányberendezések meghajtását és a vezérlési módokat !
31. Ismertesse a hátramenetben haladó hajó kormányzását !
32. Ismertesse a kormányon és a hajótesten fellépő felhajtó erő elvét és működését !
33. Ismertesse a vízsugárhajtás alkalmazási lehetőségeit és működési rendszerét !
34. Ismertesse a vízsugárhajtással történő kormányzást !
A hajó műveleti tulajdonságai
35. Ismertesse a kormányképesség fogalmát és jellemzőit !
36. Hogyan állapíthatók meg a hajó kormányképességének jellemzői és melyek azok ? Hogyan függ össze a hajótest alakjával ?
37. Ismertesse a fordulási műveletek technikáját gépi meghajtás esetén !
38. Mi okozza sodoráramlást és hogyan befolyásolja az a kormány- és műveletképességet ?
39. Ismertesse, hogyan befolyásolja a kormányképességet a menetsebesség !
Általános vezetési ismeretek
40. Ismertesse az útiterv összeállításának szempontjait ! Határozza meg a hely(vonal)ismeret helyét a hajóvezetésben !
41. Milyen szempontok alapján tervezi meg útját (úti cél, pályajellemzők, körülmények, akadályok, hajózásjogi feltételek, milyen információkat használ fel, honnan szerzi be, mivel gazdálkodik) ?
42. Ismertesse a szabad űrszelvény fogalmát (híd, hajóhíd, átfeszítés esetében) és használatát ! Hogyan befolyásolja a dinamikus vízjárás a magasság-számítások pontosságát hidaknál ?
43. Ismertesse az iránylat fogalmát és felvételének módját - a parttávolság jelentőségét és alkalmazását !
44. Hogyan választja ki a találkozás helyét és módját ? Hogyan dönt a korlátozott térméretű helyen történő találkozásról, illetve előzésről ?
45. Hogyan állapítja meg az összeütközés veszélyét ? Milyen módszerrel szűrhető ki kellő időben ez a veszély ?
46. Ismertesse a tavon a nappali és éjszakai navigáció módszerét !
Hajóműveletek
47. Ismertesse a gépnélküli hajóműveletek végrehajtását álló- és folyóvízen: helyváltoztatás a szél segítségével; fordítás géperő nélkül !
48. Ismertesse a magányosan haladó géphajó sebességének megválasztási szempontjait (alacsony, közepes, magas vízállásoknál – egyes jellegzetes vízterületeken) !
49. Ismertesse a hajó műveletezését a hajóutat keresztező hídak, átfeszítések (köteles komp környezetében – módszer, veszélyek) !
50. Mit értünk csatornahatáson, milyen következményei vannak a hajózásban, milyen intézkedéseket követel meg ?
51. Milyen veszélyhelyzetet okozhat a géperő hirtelen csökkentése a hajóvezetésében ?
52. Milyen kedvezőtlen hatásokat okozhat a nagy sebességgel közlekedő kisgéphajó ? Milyen magatartással előzhetők meg ezek ?
53. Ismertesse a vontatás végrehajtását (eszközök, végrehajtás, veszélyek) !
54. Ismertesse a kishajók egymás közti és nagyhajóval való találkozásának elveit, a találkozások nautikai és biztonsági szempontjait !
55. Hogyan állapítja meg, hogy a keresztezés vagy találkozás szabályait kell alkalmaznia ? Melyek a keresztezés fő biztonsági szabályai ? Melyik hajót tekinti keresztezőnek ?
56. Ismertesse az előzés folyamatát és veszélyeit !

III. Különleges helyzetek kezelése, hajózásbiztonság

Különleges helyzetek
57. Ismertesse a folyók és tavak jégjelenségeit, hatásukat a hajó vezetésére !
58. Ismertesse a kisvízi és nagyvízi hajózás sajátosságait !
59. Hol és hogyan kell alkalmazni biztonsági távolságot a hajóvezetés során (hajótest alatt, felett, mellett) ?
60. Ismertesse a szél hatását a hajóvezetésre !
61. Ismertesse a hullámos vízen való hajózást folyón !
62. Ismertesse a hullámos vízen való hajózást tavon !
63. Ismertesse a szabályozási művek (keresztgát, párhuzammű), illetve hídpillérek közelében történő hajózás veszélyeit és a lehetséges megoldásokat !
64. Ön – mint a közelben tartózkodó hajó vezetője - milyen magatartásra számít az erősen hullámzó tavon, erős szélben felborult vitorlás hajó, vagy csónak személyzetének részéről !
65. Mit tesz, ha erős szél és hullámzás közben hajtógépe üzemképtelenné válik ?
Zsilipelés, áthajózás hajóemelőn, hajósurrantón
66. Ismertesse a hajózsilipek térségének veszélyeit, a mederben és a műtárgyak környezetében kialakuló áramlásokat, és a műveletézést ezek közelében !
67. Ismertesse a hajózsilip és a hajóemelő működését, műszaki megoldásait (medencék kialakítása, kapuk, medencék megosztása, jelzőrendszer) ! Mi a hajósurrantó ?
68. Ismertesse a zsilipelés biztonsági szabályait, veszélyeit ! Milyen kikötési lehetőségek, menekülési utak vannak a zsilipekben ?
69. Folytasson le egy zsilipelést nagyhajókkal együtt (szabályok, műveletezés, kikötés, veszélyek a zsilipelés során) ?
Felszerelés, biztonsági szabályok, eljárások
70. Ismertesse a bak, a bika,a kötélvilla, és a terelőelemek használatát, veszélyforrásait !
71. Ismertesse a kötélszorító berendezés és a vonóhorog használatát, veszélyforrásait !
72. Ismertesse a hajózásban alkalmazott kötelek főbb jellemzőit, alkalmazási területeiket, megbízhatóságuk ellenőrzési módját !
73. Ismertesse a kötelek használatának nautikai-biztonsági szempontjait !
74. Ismertesse a horgonyzáshoz szükséges berendezéseket és felszereléseket !
75. Ismertesse a kikötésnél használt eszközöket, használatuk módját !
76. Ismertesse a hajótest mentésére szolgáló eszközöket, anyagokat és eljárásokat !
77. Ismertesse a csónak alapfelszerelését, a szabadoldal jelentőségét !
78. Ismertesse a zátonyra futás következményeit különböző típusú mederalakulatoknál és mederanyagoknál !
79. Milyen sérüléstípusokat okozhat a sziklás mederfenék, a kavicsos meder ? Hogyan akadályozható meg a hajó elsüllyedése ?
80. Ismertesse a lékesedett hajó vízmentessé tételének eszközeit és módszereit !
81. Mikor alkalmazunk fenékvizsgálatot hajózási balesetkor ? Mi a célja és mit lehet ez alapján eldönteni ?
82. Milyen léktömítő módszereket ismer ? Hajtson végre egy léktömítést !
83. Milyen fontosabb szabályok betartása szükséges a hajó kiemelésekor ? Milyen módszerekkel emelhető ki egy elsüllyedt hajó ?
84. Ismertesse a leszabadítás megtervezését, előkészítését és végrehajtását !
85. Milyen veszélyei vannak a kötéllel történő leszabadításnak ?
86. Ismertesse a lékponyva használatát!
87. Hogyan szabadítható le a köves, sziklás mederfenéken fennakadt hajótest ?



HAJÓZÁSI FÖLDRAJZ, VÍZRAJZ, METEOROLÓGIA – I. szint
Kérdés-csoport TEMATIKA KÉRDÉSKÖRE / KÉRDÉSEK


I. A Duna és vízrendszerének legfőbb jellemzői, tavak legfőbb jellemzői (Balaton, Fertő-tó, Velencei-tó, Tisza-tó), víziutak főbb jellemzői

1. Ismertesse Magyarország víziútjainak rendszerét és kapcsolatait más vízrendszerekkel !
2. Ismertesse a Duna főbb hajózási jellemzőit (hajóútméretek, a kishajót érintő hajózási szabályok) !
3. Ismertesse a Szentendrei Duna-ág, a Ráckevei Duna-ág, a Dráva, és a Sió főbb hajózási jellemzőit (hajóútméretek, a kishajót érintő hajózási szabályok, fontosabb műtárgyak) !
4. Ismertesse a Tisza (kivéve Tisza-tó), a Bodrog, és a Körösök főbb hajózási jellemzőit (hajóútméretek, a kishajót érintő hajózási szabályok, fontosabb műtárgyak) !
5. Ismertesse a Balaton hajózási jellemzőit ! (mederjellemzők, meteorológiai jellemzők, hullámjelenségek)
6. Ismertesse a Velencei-tó és a Fertő-tó hajózási jellemzőit ! (mederjellemzők, meteorológiai jellemzők, hullámjelenségek)
7. Ismertesse a Tisza-tó hajózási jellemzőit ! (mederjellemzők, meteorológiai jellemzők, hullámjelenségek), a víziutak jelzései, jelei, hajóútkitűzés (folyami, tavi)
8. Milyen jelek, jelzések kerülnek alkalmazásra a víziközlekedésben a víziutakon (jelcsoportok, funkciójuk, kötelezettségek) ?
9. Mit értünk hajóútkitűzésen (célja, módszerei, eszközei) ?
10. Ismertesse a hajóútkitűzést folyókon: rendszer, elvek, jelek értelmezése, sajátosságai !
11. Ismertesse a hajóútkitűzést tavakon: renszer, elvek, jelek értelmezése (közlekedési magatartás térségükben), sajátosságai !
12. Milyen kötelezettsége van a hajó vezetőjének a kitűző és a hajózást irányító jelekkel kapcsolatban ? Mi a célja ennek és hogyan hajtja végre ?

II. Folyók, tavak, csatornák általános jellemzõi

13. Ismertesse a szabadfolyású vizek vízjárását és hatásait a gyakorlati hajózásra ! (kis-, és nagy vízhozam, vízmélység, vízsebesség, uszadék, kitűzés)
14. Ismertesse a mesterséges folyószabályozás módszereit és hatásait a hajózásra ! (szabályozási művek beépítése, kotrás)
15. Ismertesse a duzzasztással történő (mesterséges) folyószabályozás módszerét és hatásait a hajózásra !
16. Ismertesse a vízállással kapcsolatos információk hasznosítását a gyakorlatban !
17. Ismertesse a folyók és tavak víz- és jégjárását és ennek hatásait a hajózásra !
18. Ismertesse a folyómeder jellemzőit, a víz mozgását a mederben, a meder jellemző keresztmetszeteit (kanyarulatok, átmenetek) !
19. Ismertesse a kikötők, hidak, zátonyok, szabályozási művek áramlási viszonyait és hatásukat a hajózásra !
20. Ismertesse a hajóút mesterséges létesítményeinek kialakítását, a hajózás által igénybe vett területeket és tevékenységeket, térségük áramlási rendellenességeit ! (hajózsilip, hajóemelő)
21. Ismertesse a hajóút geometriai jellemzőit !
22. Ismertesse a vízlépcsők áramlási viszonyait és hatását a hajózásra !
23. Ismertesse a folyók és tavak hullámjelenségeit és hatásukat a hajózásra !

III. Meteorológia

24. Ismertesse a szél jellemzőit ! (keletkezése, irány, sebesség, erősség, nyomás)
25. Ismertesse a Beaufort skála rendszerét, használatát ! (általánosságban, becslési lehetőségek, szélerősség észlelése a vízfelszínen és a felszerelésen)
26. Ismertesse a parti szél és a vízi szél keletkezését, jellemzőit, hatását a hajózásra !
27. A szélirány gyors egymást követő változásaiból milyen időjárás-változásra számíthatunk ?
28. Ismertesse a hullámzás kialakulását, a hullámzás-típusokat, hatását a hajózásra !
29. Ismertesse a vihart: előjelei, kialakulása, lefolyása, viharjelzés !
30. Ismertesse az időjárási frontokat ! (hideg, meleg, veszteglő)
31. Ismertesse a köd jellemzőit (hatás, láthatóság, jellegzetes megjelenési pontok és időszakok) !

Helyszín


A helyszín az egész Balaton. A központi állomás Badacsony.

A rövidebb foglalkozások, túrák helyszínei általában Badacsony, Szigliget, Fonyód.

A hosszabb túrák állomásai lehetnek Badacsony, Szigliget, Fonyód, Balatonboglár, BalatonLelle, Balatonszemes, BalatonFöldvár, Tihany, Balatonfüred, Révfülöp, Zánka, Keszthely, stb.

Badacsonyi kikötő


A Balatoni Hajózási Zrt. badacsonyi kikötője a Balaton nyugati medencéjének északi partján fekszik. Az egymolós, karolómólós kikötőt 1847-ben helyezték üzembe. Tájolása: DK-K. A kikötőben a személyhajók a keleti móló két oldalán kötnek ki.

A vitorláskikötőben 177 cölöpös kikötőhely van, ebből 27 vendéghely a déli stég külső oldalán. A kikötő minden széljárásnál jól védett, bár a keleti szél néha komoly hullámzást okoz a kikötőmedencében. Az északnyugati szél nagyon erősen tud fújni.

Elérhetőségek

Telefon: Tóth Tamás, +36 20 9219 379

E-mail: balatonkapitany@gmail.com

Honlap: balatonkapitany.hu

Facebook: facebook.com/balatonkapitany

Cím: 8261 Badacsonytomaj, 71

Üzenetküldés


Az elküldött adatokat kizárólag kapcsolattartásra használjuk fel, harmadik félnek nem adjuk ki. Bátran kérjen tájékoztatást. Nem jelent elkötelezettséget, még ha nem is tudja pontosan milyen időpont felelne meg. Köszönjük érdeklődését!